Jak zacząć akceptować płatności Bitcoin we własnym biznesie

Ktoś chce zapłacić Twojej firmie w krypto, ale nie wiesz jak odebrać płatność Bitcoin? Pomożemy!

Jak zacząć akceptować płatności Bitcoin we własnym biznesie

Czy pomyślałeś kiedyś, że kryptowaluty to tylko kolejny marketingowy szum? Nadszedł czas na obalenie tego mitu. Transakcje kryptowalutami są dominującym trendem w e-commerce, a w 2022 roku jeszcze zyskają na znaczeniu. Płatności w krypto akceptują już najwięksi gracze na rynku i dołączają do nich inne sklepy online.

Zobacz, na czym polega przetwarzanie płatności kryptowalutami i jakie rodzaje krypto są dziś najpopularniejsze. Przeczytaj też, co jako właściciel firmy powinieneś zrobić, żeby zacząć akceptować płatności kryptowalutą.

Co to jest kryptowaluta?

Kryptowaluta to innowacyjna forma waluty wirtualnej, stworzona według zasad zaawansowanej kryptografii. Przechowywana jest w specjalnym systemie księgowym, nazywanym blockchain

Intencją powstania pierwszej z kryptowalut, Bitcoina, była chęć stworzenia systemu niezależnego systemu płatności - takiego, który nie będzie wymagał żadnych pośredników bankowych.

Największą zaletą kryptowalut jest ich decentralizacja. Oznacza to, że blockchain, przechowujący zapisy o każdej transakcji oraz o stanie posiadania poszczególnych inwestorów, jest rozproszony. Kontrolę nad portfelem aktywów ma jedynie jego posiadacz. Pozwala to na dokonywanie błyskawicznych płatności pomiędzy użytkownikami, bez względu na ich położenie geograficzne i niezależnie od kontrolowanych przez rządy instytucji finansowych.

Wysoko zdecentralizowane kryptowaluty są w 100% bezpieczne i odporne na jakiekolwiek próby fałszerstwa czy manipulacji. Początkowo były traktowane głównie jako aktywa inwestycyjne. Obecnie zyskują uznanie także jako środek płatniczy dla branży e-commerce.

Jak działa przetwarzanie płatności w kryptowalutach?

Z punktu widzenia klienta, płatność w kryptowalucie jest bardzo intuicyjna. Jej przetwarzanie niewiele się różni od tradycyjnych transakcji, dokonywanych za pomocą karty kredytowej, kodu BLIK lub usług wykorzystujących NFC.

Większość wtyczek dla e-commerce jest widocznych już na etapie wyboru metody płatności. Klient dodaje produkty do koszyka i realizuje przelew w kryptowalucie. Już po kilkunastu minutach płatność jest rejestrowana w bloku i system generuje potwierdzenie zapłaty. Cały proces jest zautomatyzowany i nie wymaga ingerencji ze strony właściciela sklepu internetowego.

Jak widać, jedyna różnica polega na tym, że klient za zakupy płaci w kryptowalucie, a nie walucie fiat (EUR, USD, PLN, itp.). W tym celu musi posiadać własny portfel cyfrowy, umożliwiający dokonywanie przelewów w akceptowanej przez sklep krypto.

Przetwarzanie płatności krypto dla klienta jest proste i szybkie

Co to jest portfel cyfrowy?

Klienci, którzy chcą płacić za zakupy w kryptowalutach, muszą posiadać portfel cyfrowy. Przyda się on także właścicielom biznesów e-commerce, jeżeli chcą otrzymywać dochód z handlu w krypto, a nie standardowej walucie sklepu. 

Portfel cyfrowy przechowuje powiązane z kryptowalutą klucze prywatne. Pozwala na odbieranie i wysyłanie przelewów w krypto i jest niezbędny, aby dokonywać transakcji w walutach cyfrowych.

Portfel cyfrowy nie jest miejscem do przechowywania kryptowalut. One same nigdy nie opuszczają sieci blockchain, więc nie mogą być przesłane do żadnego zewnętrznego portfela. Jednak każda kryptowaluta ma przypisany klucz prywatny, zabezpieczający dostęp do niej osobom trzecim. Każdy, kto zna klucz prywatny, może korzystać z przypisanej do niego kryptowaluty. Właśnie klucze (w formie ciągu znaków) są zapisywane na portfelach cyfrowych.

Jak wygląda portfel cyfrowy dla kryptowalut?

Portfel cyfrowy najczęściej występuje jako:

  • Urządzenie wyglądem przypominające pendrive USB
  • Mobilna aplikacja zainstalowana na smartfonie
  • Aplikacja desktopowa zainstalowana na komputerze
  • Aplikacja przeglądarkowa, do której można się logować z dowolnego urządzenia

Oprócz powyższego podziału, portfele można rozróżnić na takie, które obsługują wyłącznie jedną kryptowalutę (np. Bitcoin) lub wielofunkcyjne, na których można przechowywać wiele różnych walut cyfrowych. 

W jaki sposób sprzedawcy uzyskują fundusze, oferując krypto jako opcję płatności?

Sprzedawca oferujący transakcje w kryptowalutach, ma do dyspozycji kilka opcji. Zależnie od wybranego procesora płatności oraz indywidualnych ustawień, może:

  1. Otrzymać wpłacone przez klienta środki w kryptowalucie na swój portfel cyfrowy
  2. Automatycznie dokonać zamiany wpłaconej przez klienta krypto na walutę fiat i otrzymać ją przelewem na wskazany rachunek bankowy
  3. Wybrać opcję split - część środków otrzymać w kryptowalutach, a pozostałą cześć zamienić na walutę fiat i odebrać jako przelew na konto
Sprzedawca ma do wyboru 3 opcje uzyskiwania funduszy z płatności kryptowalutami

Jakie są najpopularniejsze rodzaje kryptowalut?

Istnieje kilka rodzajów kryptowalut, które świetnie nadają się do wykonywania przelewów i do płatności w sklepach internetowych. Są to:

  • Bitcoin (BTC), czyli pierwsza i najstarsza z kryptowalut. Od początku ceniona na narzędzie do szybkich i anonimowych przelewów. Obecnie coraz wyższe opłaty za szybkie zapisanie transakcji w bloku (tzw. fee dla górników) sprawiają, że klienci coraz częściej sięgają po inne krypto, czyli altcoiny
  • Ethereum (ETH) to bardzo popularna waluta, której popularność znacznie rośnie. Niestety, razem z nią wzrastają wartości fee - w ostatnim rekordowym roku 2021, średnia opłata transakcyjna wynosiła 0.0048 ETH / $16,32 (wg bitinfocharts.com)
  • Litecoin (LTC) ze średnią opłatą za transakcję w ostatnim roku 0.00017 LTC / $0,022 (wg danych wg bitinfocharts.com) jest jedną z tańszych kryptowalut, jeśli chodzi o obsługę płatności
  • Dash to kryptowaluta, którą można dokonywać płatności ze średnią opłatą transakcyjną 0.000031 DASH / $0,0043 (dane z ostatniego roku wg bitinfocharts.com). To zdecydowanie mniej niż oprocentowanie przeciętnej karty kredytowej
  • Ripple (XRP) to cyfrowa waluta, której opłaty transakcyjne wynoszą $0.00, ponieważ nie ma górników, którym trzeba płacić. Z tego względu wielu inwestorów krypto wybiera XRP jako metodę płatności. Jedynym kosztem jest opłata za przepustowość sieci blockchain, która jest na bardzo niskim poziomie

Zalety oferowania kryptowaluty jako metody płatności

Oferowanie kryptowalut jako metody płatności to liczne korzyści dla sprzedawcy:

  1. Brak obowiązku chargeback. Kryptowaluty są tak zaprojektowane, że raz zapisanej w bloku transakcji nie można cofnąć. To oznacza koniec kłopotów z niezdecydowanymi klientami. Dla firm, które sprzedają drogie produkty lub usługi, to doskonała wiadomość
  2. Niższe koszty niż w przypadku kart kredytowych. Chociaż opłaty dla poszczególnych krypto różnią się między sobą, waluty cyfrowe są w końcowym rozliczeniu tańsze dla klienta niż standardowe metody płatności, które utrzymują sieć pośredników
  3. Doskonała i darmowa reklama. Sklep e-commerce, który proponuje transakcje w kryptowalutach, jest postrzegany jako nowoczesny i postępowy. To świetny sposób na wyprzedzenie konkurencji o krok i dotarcie do aktywnej społeczności użytkowników krypto
  4. Szybka wymiana na walutę sklepu. Niemal każdy procesor płatności kryptowalut pozwala na szybką i automatyczną wymianę przelewu na walutę sklepu. Sprzedawca może odebrać środki w formie przelewu PLN / EUR / USD / GBP zwykle już następnego dnia roboczego

Wady oferowania kryptowaluty jako metody płatności

Ponieważ płatności kryptowalutami są obecne na polskim rynku od niedawna, rozwiązanie wciąż ma pewne wady. Trzy kwestie, o których musisz pamietać, to:

  1. Z płatności skorzystają jedynie wybrani klienci. Tylko niewielki odsetek osób odwiedzających sklepy internetowe korzysta z portfela do kryptowalut. To oznacza, że rodzaj płatności w coinach wybierze tylko część klientów
  2. Wahania kursów. Kryptowaluty są zdecentralizowane, więc ich kursy mogą ulegać nagłym i dużym zmianom. Zwlekanie z wymianą środków na walutę fiat może doprowadzić do poniesienia przez sprzedawcę straty. Z tego względu warto dobrze przeliczyć ryzyko trzymania kapitału w krypto
  3. Dłuży czas oczekiwania na potwierdzenie płatności. Klienci, którzy działają w internecie, nie zawsze lubią czekać. Przelew krypto z niską opłatą fee dla górników może oznaczać, że transakcja pojawi się w bloku dopiero po kilkudziesięciu minutach. Jeśli chodzi o duży zakup (np. mebli lub samochodu), raczej nie stanowi to problemu. Jednak w czasie codziennych, drobnych zakupów, klienci mogą się skłaniać ku metodom błyskawicznym, takim jak BLIK

Lista dokumentów, od których należy zacząć aby akceptować płatności Bitcoin

Jeśli chcesz akceptować płatności w bitcoinach lub innej kryptowalucie, musisz prowadzić działalność gospodarczą. Warto też otworzyć konto firmowe, na które otrzymasz wpłaty od klientów, przeliczone na walutę fiat. Do otwarcia rachunku firmowego potrzebujesz 3 dokumentów:

  • Wpis do ewidencji działalności gospodarczej CEIDG
  • Kopia zaświadczenia o nadaniu numeru REGON
  • Ważny dowód osobisty 

Jak rozpocząć przyjmowanie płatności w kryptowalutach

Przyjmowanie w sklepie internetowym płatności w kryptowalutach to proces obejmujący kilka kroków:

  1. Wybierz dostawcę płatności (PSP). Na rynku funkcjonuje wiele platform, które udostępniają prosty procesor płatności w formie gotowej wtyczki do zainstalowania na stronie. Możesz wypróbować firmę, która pobiera prowizję (BitPay, Coinbase Commerce lub CoinGate) albo taką, która przetwarza płatności krypto bez opłat (np. Bloconomics lub BTCPay).
  2. Zintegruj plugin ze swoim sklepem internetowym. W prosty sposób połączysz procesor płatności krypto z platformą e-commerce, taką jak Shopify, WooCommerce, PrestaShop czy Magento. Klient będzie mógł wybrać płatność kryptowalutą zaraz po dodaniu produktów do koszyka
  3. Przypisz do pluginu swój portfel cyfrowy, żeby otrzymywać przelewy w kryptowalutach lub podaj numer rachunku bankowego, jeśli wybrałeś opcję automatycznej konwersji
  4. Oznacz swój sklep odpowiednim logo, żeby pokazać klientom, że akceptujesz płatności w bitcoinach lub altcoinach

Dostosowanie sklepu internetowego do płatności w kryptowalutach jest szybkie i łatwe. Już dziś dołącz do sprzedawców, którzy myślą przyszłościowo i wdrażają kryptowalutę w swoim e-commerce.