Jak zacz膮膰 akceptowa膰 p艂atno艣ci Bitcoin we w艂asnym biznesie

Kto艣 chce zap艂aci膰 Twojej firmie w krypto, ale nie wiesz jak odebra膰 p艂atno艣膰 Bitcoin? Pomo偶emy!

Jak zacz膮膰 akceptowa膰 p艂atno艣ci Bitcoin we w艂asnym biznesie

Czy pomy艣la艂e艣 kiedy艣, 偶e kryptowaluty to tylko kolejny marketingowy szum? Nadszed艂 czas na obalenie tego mitu. Transakcje kryptowalutami s膮 dominuj膮cym trendem w e-commerce, a w 2022 roku jeszcze zyskaj膮 na znaczeniu. P艂atno艣ci w krypto akceptuj膮 ju偶 najwi臋ksi gracze na rynku i do艂膮czaj膮 do nich inne sklepy online.

Zobacz, na czym polega przetwarzanie p艂atno艣ci kryptowalutami i jakie rodzaje krypto s膮 dzi艣 najpopularniejsze. Przeczytaj te偶, co jako w艂a艣ciciel firmy powiniene艣 zrobi膰, 偶eby zacz膮膰 akceptowa膰 p艂atno艣ci kryptowalut膮.

Co to jest kryptowaluta?

Kryptowaluta to innowacyjna forma waluty wirtualnej, stworzona wed艂ug zasad zaawansowanej kryptografii. Przechowywana jest w specjalnym systemie ksi臋gowym, nazywanym blockchain.聽

Intencj膮 powstania pierwszej z kryptowalut, Bitcoina, by艂a ch臋膰 stworzenia systemu niezale偶nego systemu p艂atno艣ci - takiego, kt贸ry nie b臋dzie wymaga艂 偶adnych po艣rednik贸w bankowych.

Najwi臋ksz膮 zalet膮 kryptowalut jest ich decentralizacja. Oznacza to, 偶e blockchain, przechowuj膮cy zapisy o ka偶dej transakcji oraz o stanie posiadania poszczeg贸lnych inwestor贸w, jest rozproszony. Kontrol臋 nad portfelem aktyw贸w ma jedynie jego posiadacz. Pozwala to na dokonywanie b艂yskawicznych p艂atno艣ci pomi臋dzy u偶ytkownikami, bez wzgl臋du na ich po艂o偶enie geograficzne i niezale偶nie od kontrolowanych przez rz膮dy instytucji finansowych.

Wysoko zdecentralizowane kryptowaluty s膮 w 100% bezpieczne i odporne na jakiekolwiek pr贸by fa艂szerstwa czy manipulacji. Pocz膮tkowo by艂y traktowane g艂贸wnie jako aktywa inwestycyjne. Obecnie zyskuj膮 uznanie tak偶e jako 艣rodek p艂atniczy dla bran偶y e-commerce.

Jak dzia艂a przetwarzanie p艂atno艣ci w kryptowalutach?

Z punktu widzenia klienta, p艂atno艣膰 w kryptowalucie jest bardzo intuicyjna. Jej przetwarzanie niewiele si臋 r贸偶ni od tradycyjnych transakcji, dokonywanych za pomoc膮 karty kredytowej, kodu BLIK lub us艂ug wykorzystuj膮cych NFC.

Wi臋kszo艣膰 wtyczek dla e-commerce jest widocznych ju偶 na etapie wyboru metody p艂atno艣ci. Klient dodaje produkty do koszyka i realizuje przelew w kryptowalucie. Ju偶 po kilkunastu minutach p艂atno艣膰 jest rejestrowana w bloku i system generuje potwierdzenie zap艂aty. Ca艂y proces jest zautomatyzowany i nie wymaga ingerencji ze strony w艂a艣ciciela sklepu internetowego.

Jak wida膰, jedyna r贸偶nica polega na tym, 偶e klient za zakupy p艂aci w kryptowalucie, a nie walucie fiat (EUR, USD, PLN, itp.). W tym celu musi posiada膰 w艂asny portfel cyfrowy, umo偶liwiaj膮cy dokonywanie przelew贸w w akceptowanej przez sklep krypto.

Przetwarzanie p艂atno艣ci krypto dla klienta jest proste i szybkie

Co to jest portfel cyfrowy?

Klienci, kt贸rzy chc膮 p艂aci膰 za zakupy w kryptowalutach, musz膮 posiada膰 portfel cyfrowy. Przyda si臋 on tak偶e w艂a艣cicielom biznes贸w e-commerce, je偶eli chc膮 otrzymywa膰 doch贸d z handlu w krypto, a nie standardowej walucie sklepu.聽

Portfel cyfrowy przechowuje powi膮zane z kryptowalut膮 klucze prywatne. Pozwala na odbieranie i wysy艂anie przelew贸w w krypto i jest niezb臋dny, aby dokonywa膰 transakcji w walutach cyfrowych.

Portfel cyfrowy nie jest miejscem do przechowywania kryptowalut. One same nigdy nie opuszczaj膮 sieci blockchain, wi臋c nie mog膮 by膰 przes艂ane do 偶adnego zewn臋trznego portfela. Jednak ka偶da kryptowaluta ma przypisany klucz prywatny, zabezpieczaj膮cy dost臋p do niej osobom trzecim. Ka偶dy, kto zna klucz prywatny, mo偶e korzysta膰 z przypisanej do niego kryptowaluty. W艂a艣nie klucze (w formie ci膮gu znak贸w) s膮 zapisywane na portfelach cyfrowych.

Jak wygl膮da portfel cyfrowy dla kryptowalut?

Portfel cyfrowy najcz臋艣ciej wyst臋puje jako:

  • Urz膮dzenie wygl膮dem przypominaj膮ce pendrive USB
  • Mobilna aplikacja zainstalowana na smartfonie
  • Aplikacja desktopowa zainstalowana na komputerze
  • Aplikacja przegl膮darkowa, do kt贸rej mo偶na si臋 logowa膰 z dowolnego urz膮dzenia

Opr贸cz powy偶szego podzia艂u, portfele mo偶na rozr贸偶ni膰 na takie, kt贸re obs艂uguj膮 wy艂膮cznie jedn膮 kryptowalut臋 (np. Bitcoin) lub wielofunkcyjne, na kt贸rych mo偶na przechowywa膰 wiele r贸偶nych walut cyfrowych.聽

W jaki spos贸b sprzedawcy uzyskuj膮 fundusze, oferuj膮c krypto jako opcj臋 p艂atno艣ci?

Sprzedawca oferuj膮cy transakcje w kryptowalutach, ma do dyspozycji kilka opcji. Zale偶nie od wybranego procesora p艂atno艣ci oraz indywidualnych ustawie艅, mo偶e:

  1. Otrzyma膰 wp艂acone przez klienta 艣rodki w kryptowalucie na sw贸j portfel cyfrowy
  2. Automatycznie dokona膰 zamiany wp艂aconej przez klienta krypto na walut臋 fiat i otrzyma膰 j膮 przelewem na wskazany rachunek bankowy
  3. Wybra膰 opcj臋 split - cz臋艣膰 艣rodk贸w otrzyma膰 w kryptowalutach, a pozosta艂膮 cze艣膰 zamieni膰 na walut臋 fiat i odebra膰 jako przelew na konto
Sprzedawca ma do wyboru 3 opcje uzyskiwania funduszy z p艂atno艣ci kryptowalutami

Jakie s膮 najpopularniejsze rodzaje kryptowalut?

Istnieje kilka rodzaj贸w kryptowalut, kt贸re 艣wietnie nadaj膮 si臋 do wykonywania przelew贸w i do p艂atno艣ci w sklepach internetowych. S膮 to:

  • Bitcoin (BTC), czyli pierwsza i najstarsza z kryptowalut. Od pocz膮tku ceniona na narz臋dzie do szybkich i anonimowych przelew贸w. Obecnie coraz wy偶sze op艂aty za szybkie zapisanie transakcji w bloku (tzw. fee dla g贸rnik贸w) sprawiaj膮, 偶e klienci coraz cz臋艣ciej si臋gaj膮 po inne krypto, czyli altcoiny
  • Ethereum (ETH) to bardzo popularna waluta, kt贸rej popularno艣膰 znacznie ro艣nie. Niestety, razem z ni膮 wzrastaj膮 warto艣ci fee - w ostatnim rekordowym roku 2021, 艣rednia op艂ata transakcyjna wynosi艂a 0.0048 ETH / $16,32 (wg bitinfocharts.com)
  • Litecoin (LTC) ze 艣redni膮 op艂at膮 za transakcj臋 w ostatnim roku 0.00017 LTC / $0,022 (wg danych wg bitinfocharts.com) jest jedn膮 z ta艅szych kryptowalut, je艣li chodzi o obs艂ug臋 p艂atno艣ci
  • Dash to kryptowaluta, kt贸r膮 mo偶na dokonywa膰 p艂atno艣ci ze 艣redni膮 op艂at膮 transakcyjn膮 0.000031 DASH / $0,0043 (dane z ostatniego roku wg bitinfocharts.com). To zdecydowanie mniej ni偶 oprocentowanie przeci臋tnej karty kredytowej
  • Ripple (XRP) to cyfrowa waluta, kt贸rej op艂aty transakcyjne wynosz膮 $0.00, poniewa偶 nie ma g贸rnik贸w, kt贸rym trzeba p艂aci膰. Z tego wzgl臋du wielu inwestor贸w krypto wybiera XRP jako metod臋 p艂atno艣ci. Jedynym kosztem jest op艂ata za przepustowo艣膰 sieci blockchain, kt贸ra jest na bardzo niskim poziomie

Zalety oferowania kryptowaluty jako metody p艂atno艣ci

Oferowanie kryptowalut jako metody p艂atno艣ci to liczne korzy艣ci dla sprzedawcy:

  1. Brak obowi膮zku chargeback. Kryptowaluty s膮 tak zaprojektowane, 偶e raz zapisanej w bloku transakcji nie mo偶na cofn膮膰. To oznacza koniec k艂opot贸w z niezdecydowanymi klientami. Dla firm, kt贸re sprzedaj膮 drogie produkty lub us艂ugi, to doskona艂a wiadomo艣膰
  2. Ni偶sze koszty ni偶 w przypadku kart kredytowych. Chocia偶 op艂aty dla poszczeg贸lnych krypto r贸偶ni膮 si臋 mi臋dzy sob膮, waluty cyfrowe s膮 w ko艅cowym rozliczeniu ta艅sze dla klienta ni偶 standardowe metody p艂atno艣ci, kt贸re utrzymuj膮 sie膰 po艣rednik贸w
  3. Doskona艂a i darmowa reklama. Sklep e-commerce, kt贸ry proponuje transakcje w kryptowalutach, jest postrzegany jako nowoczesny i post臋powy. To 艣wietny spos贸b na wyprzedzenie konkurencji o krok i dotarcie do aktywnej spo艂eczno艣ci u偶ytkownik贸w krypto
  4. Szybka wymiana na walut臋 sklepu. Niemal ka偶dy procesor p艂atno艣ci kryptowalut pozwala na szybk膮 i automatyczn膮 wymian臋 przelewu na walut臋 sklepu. Sprzedawca mo偶e odebra膰 艣rodki w formie przelewu PLN / EUR / USD / GBP zwykle ju偶 nast臋pnego dnia roboczego

Wady oferowania kryptowaluty jako metody p艂atno艣ci

Poniewa偶 p艂atno艣ci kryptowalutami s膮 obecne na polskim rynku od niedawna, rozwi膮zanie wci膮偶 ma pewne wady. Trzy kwestie, o kt贸rych musisz pamieta膰, to:

  1. Z p艂atno艣ci skorzystaj膮 jedynie wybrani klienci. Tylko niewielki odsetek os贸b odwiedzaj膮cych sklepy internetowe korzysta z portfela do kryptowalut. To oznacza, 偶e rodzaj p艂atno艣ci w coinach wybierze tylko cz臋艣膰 klient贸w
  2. Wahania kurs贸w. Kryptowaluty s膮 zdecentralizowane, wi臋c ich kursy mog膮 ulega膰 nag艂ym i du偶ym zmianom. Zwlekanie z wymian膮 艣rodk贸w na walut臋 fiat mo偶e doprowadzi膰 do poniesienia przez sprzedawc臋 straty. Z tego wzgl臋du warto dobrze przeliczy膰 ryzyko trzymania kapita艂u w krypto
  3. D艂u偶y czas oczekiwania na potwierdzenie p艂atno艣ci. Klienci, kt贸rzy dzia艂aj膮 w internecie, nie zawsze lubi膮 czeka膰. Przelew krypto z nisk膮 op艂at膮 fee dla g贸rnik贸w mo偶e oznacza膰, 偶e transakcja pojawi si臋 w bloku dopiero po kilkudziesi臋ciu minutach. Je艣li chodzi o du偶y zakup (np. mebli lub samochodu), raczej nie stanowi to problemu. Jednak w czasie codziennych, drobnych zakup贸w, klienci mog膮 si臋 sk艂ania膰 ku metodom b艂yskawicznym, takim jak BLIK

Lista dokument贸w, od kt贸rych nale偶y zacz膮膰 aby akceptowa膰 p艂atno艣ci Bitcoin

Je艣li chcesz akceptowa膰 p艂atno艣ci w bitcoinach lub innej kryptowalucie, musisz prowadzi膰 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮. Warto te偶 otworzy膰 konto firmowe, na kt贸re otrzymasz wp艂aty od klient贸w, przeliczone na walut臋 fiat. Do otwarcia rachunku firmowego potrzebujesz 3 dokument贸w:

  • Wpis do ewidencji dzia艂alno艣ci gospodarczej CEIDG
  • Kopia za艣wiadczenia o nadaniu numeru REGON
  • Wa偶ny dow贸d osobisty聽

Jak rozpocz膮膰 przyjmowanie p艂atno艣ci w kryptowalutach

Przyjmowanie w sklepie internetowym p艂atno艣ci w kryptowalutach to proces obejmuj膮cy kilka krok贸w:

  1. Wybierz dostawc臋 p艂atno艣ci (PSP). Na rynku funkcjonuje wiele platform, kt贸re udost臋pniaj膮 prosty procesor p艂atno艣ci w formie gotowej wtyczki do zainstalowania na stronie. Mo偶esz wypr贸bowa膰 firm臋, kt贸ra pobiera prowizj臋 (BitPay, Coinbase Commerce lub CoinGate) albo tak膮, kt贸ra przetwarza p艂atno艣ci krypto bez op艂at (np. Bloconomics lub BTCPay).
  2. Zintegruj plugin ze swoim sklepem internetowym. W prosty spos贸b po艂膮czysz procesor p艂atno艣ci krypto z platform膮 e-commerce, tak膮 jak Shopify, WooCommerce, PrestaShop czy Magento. Klient b臋dzie m贸g艂 wybra膰 p艂atno艣膰 kryptowalut膮 zaraz po dodaniu produkt贸w do koszyka
  3. Przypisz do pluginu sw贸j portfel cyfrowy, 偶eby otrzymywa膰 przelewy w kryptowalutach lub podaj numer rachunku bankowego, je艣li wybra艂e艣 opcj臋 automatycznej konwersji
  4. Oznacz sw贸j sklep odpowiednim logo, 偶eby pokaza膰 klientom, 偶e akceptujesz p艂atno艣ci w bitcoinach lub altcoinach

Dostosowanie sklepu internetowego do p艂atno艣ci w kryptowalutach jest szybkie i 艂atwe. Ju偶 dzi艣 do艂膮cz do sprzedawc贸w, kt贸rzy my艣l膮 przysz艂o艣ciowo i wdra偶aj膮 kryptowalut臋 w swoim e-commerce.